پیاده رو

پیاده آمده بود ، پیاده خواهم رفت

پیاده آمده بود ، پیاده خواهم رفت

پیاده رو

به نام خدا
خدایی که بر سفره شما با کاسه ای خوراک و تکه ای نان مینشیند و بر بند تاب با کودکانتان تاب می خورد و در دکان شما کفه های ترازویتان را میزان میکند و در کوچه های خلوت شب با شما آواز میخواند... به شرط اعتقاد ؛به شرط پاکی دل؛به شرط طهارت روح؛به شرط پرهیز از معامله با ابلیس.به شرط اینکه بشویید قلبهایتان را از هر احساس نا روا! و مغزهایتان را از هر اندیشه خلاف؛و زبانهایتان را از هر گفتار ناپاک؛ و دستهایتان را از هر آلودگی در بازار و برهیزید از ناجوانمردی ها ناراستی ها نامردمی ها! مگر از زندگی چه می خواهید که در خدایی خدا یافت نمی شود؟؟؟

برگرفته از سخنان ملا صدرا شیرازی

مهدی (عج) - معرق ساقه ی گندم -

دوشنبه, ۱۰ تیر ۱۳۹۲، ۰۲:۳۲ ب.ظ

دید  مجنون را  یـکی  صــحرا   نورد 

در  میان  بـادیه بنشسته  فــــرد

صفحه اش    صحرا و انگشتان قلم 

بر   مراد  خویشتن   میزد   رقــم

گفت کای مجنون شیدا چیست این

مینویسی نامه سوی کیست این

گفت مشق نام لیــــــــــلی میکنم 

خاطـــــر خود را تسلی میــــکنم

چون میسر نیست با من کـــــام او 

عشق بــازی مــــیکنم با نـام او

 غیر لیلی در جهان هیچ است هیچ

چون تومجنون نیستی برما مپیچ

+ممنون از سروشا

آنجا که نام مهدی (عج) نیست

قرار نه ،

فرار باید کرد...




-----------------------------------------------------



معرق ساقه گندم چون از ساقه های طلایی گندم درست میشه رنگ طلایی قشنگی داره 

و اما مراحل ساخت!

اول خوشه های طلایی گندم با ساقه برمی داریم و فاصله ی بین دو گره در هر ساقه رو جدا می کنیم 

ساقه ها رو 24 ساعت و یا حتی کمی بیشتر توی آب می خوابانیم تا نرم و انعطاف پذیر شوند 

اگر بخواهیم رنگ های مختلفی را داشته باشیم میشه که رنگ های خوراکی یا نوشابه! یا مثلا توت سیاه ! را توی آب ریخت و حتی چند ساعتی هم جوشاند تا رنگ کامل در آوند های ساقه گندم نفوذ کنه.

من خودم از درخت تووی حیاط خودمون شاتوت کندم و ساقه ها رو هم توش انداختم و جوشاندم 

بعد از انعطاف پذیر شدن ساقه ها به یه اتو نیاز داریم و یه کاتر تیز ، یه "تیزبر موکت بر" هم خوبه اگر نبود مثل من با یه چاقو آشپزخانه هم میشه ! و یه سطح سنگی و صاف.

روی ساقه ها یه برش میزنیم طوری که یک طرف از ساقه بریده بشه و بعد با اتو ساقه رو صاف می کنیم 

همه ساقه ها را که صاف کردیم

طرح مورد نظر رو دو آماده می کنیم و روی کاغذ های طراحی که نازک و بی رنگ اند و من اسمشون بلد نیستم! چاپ می کنیم! من خودم رو A4  چاپ کردم و با روغن شفافش کردم 

طوری که طرح از هر دو طرف مشخص باشه و بعد با مداد پر رنگش کردم.

بعد ساقه گندم ها را روی طرح می چسبانیم این قسمت خیلی مهمه حتما محکم بچسبانید و با ظرافت تمام .

بعد با توجه به پشت طرح با قیچی یا کاتر یا تیز بر دقیق طرح در میاریم ...

و بعد روی مخمل سیاه (البته ترجیحا) نصب می کنیم ....

بعدا نوشت:

اگر کسی خواست این کار انجام بده


1 برای دقت در برش ها از قیچی استفاده کنه.

2 از چسب چوب برای چسباندن طرح استفاده کنید حیلی بهتره.

3 رنگ های خوراکی توو بازار هست از اوون هام میشه برا رنگ آمیزی  استفاده کرد.

4 برای راحتی در خیساندن میتونید ساقه ها رو تووی جلد نوشابه خانواده ریخت و پر آب کرد .


این لینک حتما ببینید....

نظرات  (۳۱)

سلام
"السلام علیک یا صاحب الزمان"
چطور اینکار رو انجام میدن؟!!
خیلی جالبه،باید خیلی سخت باشه
کار خودتونه دیگه نه؟روی مخمله دیگه نه؟نمیتونم بفهمم ینی چطوری با ساقه گندم!!
واقعا قشنگه،رنگش هم مثل بقیه معرق ها نیست...
پاسخ:
سلام

به آسانی !

نه زیاد سخت هم نیست ، اصلن می خواید توی ادامه مطلب عکس مراحل کارم بزنم ؟
چقدر زیباست!!!
دستتون درد نکنه
خیلی قشنگ شده
سلام :)
پاسخ:
سلام

ممنون ... واقعا خوب شده؟... خودم که زیاد راضی نیستم ... کارم ضعبف در اوومد. البته تووی عکس زیاد جزئیات ش -که خراب شده - مشخص نیست راستش حوصله و دقت و اعصاب قوی می خواد که دیگهه انگار از من گذشته ... موقع برش ها دستم مث پیر مرد ها می لرزید ولی باز خدا رو شکر نیمه کاره ولش نکردم و هر جور شد نیم ساعت پیش تمام شد )
 
بازم ممنون... و سپاس فراوان...

[گل]
۱۰ تیر ۹۲ ، ۱۷:۰۲ گذری عاشقانه
خیلی خیلی زیباست.
میشه بپرسم چند در چنده؟

پاسخ:
سلام

ممنون.... دقیقا 20 در 22 هست.

قصد داشتم یه سیمرغ درست کنم ساقه گندم هام کم بود.
بعد خواستم یه خورشید خانم درست کنم بازم ساقه هام کم بود .
اینم که درست کردم  به سختی رسید . امکاناتم خوب نبود ساقه گندم های تازه و درشت نداشتم کاتر تیز نداشتم حتی چسب مناسب هم نداشتم!
کارتون خیلی زیبا شده

البته منم بلدم کار لذت بخشیه ☼
پاسخ:
ممنون ... 

دوستان ما شا الله همه هنرمند هستن رو نمی کنن!
واااااااااااااااااااااای
اقای درخت!!!!
خیلی سخته که،یاد خاتم کاری افتادم...
چقدرم ماشالا خلاقین،ینی شاتوت و رنگش عالی بود ها،عالی
اووووووووو
چه حوصله ای هم میخواد، یکی یکی این ساقه ها رو اتو کردین؟!
واقعا خیلی ظریف کاری داره خیلی قشنگ شده ولی
پاسخ:
دیگه بایست کمی هم سخت باشه که بهش گفت کار هنری!

اتو کردن حوصله می خواد به خصوص اگه این کوچولو هم همش بیاد دور ور اتو و یه چش به اتو باشه یکی به این خانمی! 
آقا من الان لینکه رو دیدم!!
آخه چرا این کارا رو میکنن!!گناه دارن که!!
خیلی سخته
مغز سرم سوت کشیدــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
ینی هنر دستی به این میگن ها!!
پاسخ:
دیدید چه درست می کنن! خیلی قشنگه ... انصافن وقت و انرژی می ذارن ...
خیلی خواهر زاده تون با نمکه،قلقلی...
ظاهرا آروم نشسته اما آدم احساس میکنه هر لحظه اس از خنده منفجر بشه...
ماشالا هزار ماشالا
پاسخ:
ماشاالله انقد روووداره ! این آرامش قبل از طوفانه!
سلام جناب
به به ! عجب هنرمندین...
گوی سبقت رو از خانوم ها ربودین ظاهرا...
خیلی کار سخت و در عین حال زیبایی است..
.
.
ضمنا خواهر زادتون هم خیلی با مزه است. خدا نگه داره براتون...

پاسخ:
سلام
لطف دارید... 
چی بگم والا ! بعید می دانم !
ممنون...
مجددن ممنون.
چقدر کارتون سخته!!!!!!!!!!!!!
هنوز دقیق نفهمیدم چی شد
بله،خیلی خوب شده
با ساقه گندم!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
خیلی جااااااااااالبه
پاسخ:
بله دقیقا با ساقه گندم!

یه چیز هایی درست می کنن خارق العاده نمونه ش تو لینکی که گذاشتم بود...

ممنون.
۱۱ تیر ۹۲ ، ۰۱:۰۱ شما مرا درخت صدا کنید!
تفعل زدم نیمه ی شب به قرآن 
کتابی که از وحی شیرازه دارد

برای دلم آیه ی صبر آمد 
ولی نازنین ، صبر ، اندازه دارد . . . 

اللهم عجل لولیک الفرج

اوووووووووووووووووووووووووووووووه !!!!
جناب درخت چه قدر این باحاااااااااااال بود !!!
خیلی تبریک میگم ...خسته نباشید ...
عکسای اون لینکه هم خیلی جالب بود ...
موفق باشید ...
پاسخ:
ممنون... زنده باشید....
سپاس...
ببخشید یه سوال
ما که خواننده  ونظر گذاردائم پیاده رو شمائیم
وبلاگ ما ارزش دیدن ونظر گذاشتن ندارد آیا؟؟؟؟؟؟
پاسخ:
سلام
شرمنده به خدا این روز ها روی خط مرگ بی حوصله گی ام
وبلاگ شما هم اوومدم یعنی همیشه میام ، بعد هر پست ولی نظر ندارم
می دونید چرا؟ چون یا باید یه جمله الکی که از ته دل نباشه می نوشتم یا اینکه حرف خودم می زدم که این روز ها پر از کسالت و حس منفی و افسرده گیه ... 

هنرمندین ها ...
اول انتخاب شعر
بعد ساخت پوستر
و حالا ...
پاسخ:
الان من بدون شکلک ها چجور منظورم برسوم مسئولین هم بررسی نمی کنن! 

ممنون.
واااااااااااااااااااااااااااااااای مخم سوت کشید.خیلی زیباست.لینکم دیدم واقعا عالی بود.هنر نزد ایرانیان است و بس...
پاسخ:
سلام

آره واقعا 

هنر نزد گروهی از ایرانیان است و دیگران!

ممنون و سپاس فراوان .
سلام درخت عزیز
راستش می خواستم بیام خدمتتون ازتون راجع به حال و هوای وب بپرسم با اینکه به شدت رنگ مشکی رو دوس دارم اما خیلی دچار خفقان بودم راستش ...[ امان از بی آیکونی و خونسردی مسئولین مربوطه!!!]
 که خودتون شرمنده فرمودین !!
پس خوبه نه؟
امیدوارم اوضاع و احوال این نیمچه قلم هم خوب بشه !!
ممنون از لطفتون...
پاسخ:
سلام

دقیقن همینطوره سیاه خسته کننده شده بود.

آره خیلی خوبه ...

قلمتون نیمچه هم نیست و درست قلمی ست! 

"یک صدای خیسِ خط خطی
 میچکد
 از میان ابرها،
 بوسه میزند
 به گونه های من
 خدا ! "

خیلی قشنگ بود
سلام درخت عزیز
من واقعا به داشتن دوست هنرمند عزیزم مباهات می‌کنم
این کار صرف‌نظر از ارزش بالا و وزین هنری‌اش، نام زیبای محبوب و معشوق است که هر جزءش بی‌شک با عشق طراحی شده و تماشایش جان را جلا می‌دهد...

یاد این شعر  افتادم:

دید  مجنون را  یـکی  صــحرا   نورد      در  میان  بـادیه بنشسته  فــــرد
صفحه اش    صحرا و انگشتان قلم      بر   مراد  خویشتن   میزد   رقــم
گفت کای مجنون شیدا چیست این      مینویسی نامه سوی کیست این
گفت مشق نام لیــــــــــلی میکنم      خاطـــــر خود را تسلی میــــکنم
چون میسر نیست با من کـــــام او       عشق بــازی مــــیکنم با نـام او
 غیر لیلی در جهان هیچ است هیچ      چون تومجنون نیستی برما مپیچ


خوشا دلت و جنون دلنشینت...


پاسخ:
سلام

ممنون ...

حالم عجیب خراب است...

تو رو خدا دعام کنید دارم از دست می رم....
..

"سعدیا" گر بکند سیل فنا خانه عمر
دل قوی دار که بنیاد بقا محکم از اوست...
پاسخ:
...
۱۳ تیر ۹۲ ، ۱۷:۳۶ گذری عاشقانه
این پست آخر چرا اینقدر نا امید کننده ست؟


این معرق کاریتون رو به همسرم نشون دادم کیف کرد!
پاسخ:
سلام

چی بگم والا....

چه خوب ممنون. 

۱۳ تیر ۹۲ ، ۲۳:۳۸ گذری عاشقانه
کجاست جای تو در جمله زمان؟ که هنوز ...
که پیش از این؟ که هم‌اکنون؟ که بعد از آن؟ که هنوز؟

و با چه قید بگویم که دوستت دارم؟
که تا ابد؟ که همیشه؟ که جاودان؟ که هنوز؟
 
چقدر دلخورم از این جهان‌ِ بی‌موعود
از این زمین که پیاپی ... از آسمان که هنوز...

جهان سه نقطه پوچی است خالی از نامت
پر از «همیشه همین ‌طور»، از «همان که هنوز»

ولی تو «حتماً»ی و اتفاق می‌افتی 
ولی تو «باید»ی، ای حس ناگهان! که هنوز
 ... 
در آستان جهان ایستاده چون خورشید
همان که می‌دهد از ابرها نشان که هنوز ...

شکسته ساعت و تقویم پاره‌پاره شده
به جست‌و‌جوی کسی آن سوی زمان، که هنوز

سؤال می‌کنم از تو: هنوز منتظری؟
تو غنچه می‌کنی این بار هم دهان، که: هنوز 

 (محمد سعید میرزایی)
پاسخ:
مـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــمنون......

سلام
آقا یکی یک آب پاش آب حیات بیاره
این درخت داره خشک میشه انگار...
.
رطب خورده نباید منع رطب کنه وگرنه میگفتم ناامید نباشین...
ولی این نیز بگذرد جناب درخت
.
انّ مَعَ العُسرِ یُسرا
چون سرآمد دولت شبهای وصل
بــــــــگذرد ایام هجران نیز هم...

پاسخ:
سلام

واقعا ....

تو اگر در تپش باغ خدا را دیدی همت کن و بگو ماهی ها حوضشان بی آب است...

این روزها می گذرند
.
.
ولی من از این روز ها نمی گذرم!

انّ مَعَ العُسرِ یُسرا... قطعا با هر سختی آسانی ست ... ولی متاسفانه ما فقط سختی ها رو می بینیم ...

اگر یادتان ماند و باران گرفت دعایی به حال بیابان کنید...
سلام
خوبی اخوی؟
نبینم ابری باشی و نالان از زمانه
بقول خیام:
برخیز و مخور غم جهان گذران
بنشین و دمی با شادمانی گذران
در طبع جهان اگر وفایی بودی
نوبت به تو خود نیامدی از دگران

و بقول حضرت حافظ عزیزم:
دمی با غم به سر بردن جهان یک سر نمی ارزد
به می بفروش دلق ما کزین بهتر نمی ارزد
شکوه تاج سلطانی که بیم جان دراو درجست
کلاهی دلکش است اما به ترک سر نمی ارزد


بسی حظ بردیم از اشعار و هنرت
ماشاالله ی پا هرمندی برای خودت:
شاعر
آشپز
معرق کار
عکاس
خواننده
و
...
بابا دست ماروهم بگیر رفیق

راستی این شعر زیبارو با خط استاد امیرخانی حیفم اومد نخونیم:
http://soltanian.persiangig.com/image/23/o4a8.jpg
پاسخ:
سلام
دروغ چرا نه. خوب نیستم!

چه شعر های قشنگی ممنون واقعا ... دمی با غم به سر بردن جهان یک سر نمی ارزد ... به می بفروش دلق ما کزین بهتر نمی ارزد...ممنون واقعا ...
صفا آوری ...قربان نگاه زیبا و کلام شاعرانه ات...

تازه کجاش دیدید! [لبخند]
(شوخی کردم کجا یی ندارد فقط زره ای کوچیک از هر کدام، مگه نه من کجا داشتن این هنر ها کجا)

چقدر قشنگ... چه خط خوشی ... ممنون...

به ابن میگن نظر دادن ها! همه چی داره
شعر از خیام و حافظ - احوال پرسی - تشویق جهت بالا بردن اعتماد به نفس! - تصویر یه خطاطی زیبا.
متشکر

سلام

کار معرقتان واقعاً زیبا بود.

ممنون از قرار دادن مراحل انجام آن.

پاسخ:
سلام دروود
ممنون...
خواهش می کنم قابل نداشت...

زنده باشید...
سپاس...
۰۱ مرداد ۹۲ ، ۱۴:۲۶ یا جمیـــــــــــل
سلام. یه بار به این وبلاگ اومدم و از قسمت شعر و تصاویرش لذت بردم. خیلی کار زیبایی است. خودم هم اهل این ذوق ها هستم. واقعا دست مریزاد. اما وبلاگتون رو گم کرده بودم و نمیدونستم چجوری اینجا رو پیدا کردم! تا اینکه متوجه شدم فردی به نام وحید - نمیدونم خودتون هستید یا نه - قبلا برای پست 57 وبلاگم، آدرس وبلاگ شما رو  گذاشته. واقعا خوشحال شدم. اصولا اهل نظر گذاشتن نیستم ولی حیفم اومد برای هنرمند متعهدی مثل شما پیام احسنت نذارم. معرق گندمتون هم زیبا بود. مخصوصا موضوع نازنینش: المهـــــــدی

پاسخ:
سلام
خدارو شکر ...
ممنون...
من وحید نیستم و نمیدونم وحید کی بوده!

ممنون.

خیلی قشنکه راستی منم ازاین طرح ها بلدمم

پاسخ:
ممنون... خدا رو شکر 
"هنر نزد ایرانیان هست و الباقی!"
با سلام و تشکر
می خواستم بدونم گندم از کجا باید تهیه کرد؟ از چه چسبی استفاده کردید؟
پاسخ:
سلام
ممنون.
راستش نمیدونم گندم باید از کجا تهیه کرد من خودم به یکی از آشنایان تو روستا سپردم وقتی شهر میاد برام گندم بیاره!
۲۳ مرداد ۹۲ ، ۱۸:۱۹ آشنای قدیمی
سلام. هرچند این نظر تکراریه و خیلیا گفتن که کارتون محشره ولی خب میگن گفتن کلمه ی زیباست و لذت بردن از اون خودش شکر نعمت زیباییه.
واقعا زیباست... حیف که من بلد نیستم.
پاسخ:
سلام
ممنون ... نظر لطف شماست...
کار حرفه ای یی که نیست فقط حوصله می خواد مراحل کار رو هم که گفتم پس سخت نیس ... امتحان کنید... 

در حال درست کردن یه طرح دیگه هستم البته در مراحل اولیه م...
۲۳ مرداد ۹۲ ، ۱۹:۲۴ آشنای قدیمی
چه خوب... منتظر کارای جدیدیم

راستی درست کردن این هنر چقد زمان برد؟
پاسخ:
1ساعتی بریدن گندم ها
1 ساعتی اتو کردن شون
1 ساعت هم چسیاندن
3 ساعتی هم برش و ...
تقریبا 6 ، 7 ساعتی!

الان قصد دارم این درست کنم!   http://bayanbox.ir/id/7593442481614378936?view
و بعد هم این نوشته الهی و ربی من لی غیرک و...
۲۳ مرداد ۹۲ ، ۲۰:۲۱ آشنای قدیمی
زیباست... مخصوصا نوشته
موفق باشید

پاسخ:
ممنون.
سلام
من مرحله قبل از اتو رو متوجه نشدم
"روی ساقه ها یه برش میزنیم طوری که یک طرف از ساقه بریده بشه و بعد با اتو ساقه رو صاف می کنیم "

میشه بیشتر توضیح بدید و اگر ممکن هست با عکس ؟
پاسخ:
سلام

یعنی فقط یه طرف ساقه گندم بریده بشه اینجوری
http://www.iranparto.com/uploads/2012/11/17/D_617730_2.jpg

البته میشه برش نزد ولی برای طرح های نوشته جالب نمیشه زیاد صاف نیست .
http://www.iranparto.com/uploads/2012/11/17/D_617730_4.jpg

اینو هم ببینید 

البته توی اینترنت سرچ کنید معرق ساقه گندم خیلی مطلب پیدا می کنید

کارتون عالیه. اون کاغذا اسمش کالگه.اگه میگفتی از چه چسپی استفاده کردی بهتر بود
پاسخ:
ممنون. 

یه بار از چسب کاغذ (ماتیکی ) استفاده کردم جالب نبود یه بار هم از چسب چوب ، بهتر بود ....
۰۴ آذر ۹۲ ، ۰۴:۲۰ بنفشه پارسی
خیلی عالی و هنرمندانه ..به به
پاسخ:
ممنون.

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">